Bosbranden, overstromingen en Corona

11 oktober 2020 - Sydney, Australië

G'day mates!

Zoals gewoonlijk zei ik in mijn vorige blog dat ik snel een nieuwe zou schrijven. Hier zijn we dan, een dik halfjaar later. Uiteraard kan ik nu Corona als een mooi excuus gebruiken.

In mijn vorige blog was ik nog in Hawaii, na Hawaii vloog ik rechtstreeks vanaf Oahu naar Sydney, waar ik op 17 december aan kwam. Ik werd opgehaald van het vliegveld door mijn Spaanse vriend Juan die ik in Nieuw-Zeeland heb ontmoet. Zijn vriendin had een kamer vrij in haar appartement waar ik een tijdje kon verblijven terwijl ik op zoek was naar een baan. De reis door de Verenigde Staten had toch wel aardig aan mijn spaargeld gevreten.

Het was wat lastiger een baan in Sydney te vinden dan ik had gedacht, maar ik vond uiteindelijk toch een baan. Ik kon niet echt rondreizen vanwege de bosbranden, elke avond een rode zonsondergang door de bosbranden en sommige dagen kon je amper naar buiten vanwege de rook (en de hitte (39 graden)). Om dichterbij mijn werk te wonen, verhuisde ik tijdelijk naar een hostel waar ik een maximum van 2 weken wilde blijven zodat ik rustig naar een flatshare kon zoeken, goedkoop kon wonen en binnen 10 minuten op werk kon zijn. Op dat moment brak Corona uit en besloot ik in het hostel te blijven, het leek me niet wijs om naar een appartement met contract en borg te verhuizen terwijl ik geen garantie had dat ik mijn baan zou behouden. Wijs besluit bleek, heb nog 2 weken vanuit het hostel kunnen werken voordat alle tijdelijke werknemers werden ontslagen. Op mijn visum geen recht op toeslagen of bijstand o.i.d. dus meteen op zoek naar een nieuwe baan.

Dit duurde even, maar uiteindelijk toch weer een baan kunnen vinden, wat goed betaalde en de eerste weken kon ik extra veel uren krijgen, daarna ging ik van 45 uur per week naar 16 uur. Er waren weer een aantal staten op lockdown, dus minder werk. We kunnen waarschijnlijk overal ter wereld wel uren praten over hoe "covid" ons heeft getroffen, maar dat maakt het niet anders dus ik ga er dan ook niet verder over uitweiden.

Iets langer dan een maand geleden besloot ik weg te gaan uit Sydney en naar de middle of nowhere te verhuizen om vrijwilligerswerk te doen voor BlazeAid, een non-profit organisatie die de boeren hier helpt met het herbouwen van hun boerderijen na een natuurramp. Hier voornamelijk na de bosbranden van vorig jaar. Ik krijg hier eten en accommodatie en ben nu net een week admin/HR. Het is echt super leuk, leer veel mensen kennen en kom aan (bijna) niets tekort. We bouwen voornamelijk hekken op de boerderijen die zijn afgebrand. Als we aan het werk zijn is ons enige uitzicht verbrande bomen en soms verbrande auto's.

In ons kamp hebben we 3 lammetjes waar ik de meeste zorg voor draag. Dit is vooral erg leuk omdat ze achter me aan huppelen, ze associëren mij met het krijgen van eten haha. Ik zal wat foto's van het kamp e.d. bijvoegen voor een kleine impressie.

Tot Later!

1. Marga Bernardus:
    11 oktober 2020
    Wow Merel, wat een ander leven dan toen we samen op de klantenservice van UPS zaten. Erg leuk om jouw verhalen te lezen. Laten we hopen dat we corona er snel onder krijgen en dat we weer een beetje het normale leven op kunnen pakken. Ik wens je nog een fantastische tijd toe. Keep up the good work!! 😘
  2. Ger:
    Hey Merel
    Leuk om iets van je te horen zo te zien heb je het goed naar de zin. In Nederland is het koud en guur. Alleen dat is al een reden om daar te blijven. Ga vooral genieten en mis niets.
  3. Sylvia Thoma-Schipper:
    11 oktober 2020
    Hey Merel, jemig zeg! Wat een avontuur! Mooi dat je nu op je plek zit. Ik ben benieuwd wat je nog meer gaat beleven. Geniet van elke dag. En deel het met ons.
  4. Els wiekamp:
    Hey merel ,
    Blij te horen dat het goed met je gaat !
    en vooral leuk om te lezen van je avonturen.
    Blijf gezond en geniet vooral van je reis !
    Lieve groetjes Els
  5. WILLEKE:
    11 oktober 2020
    Hoi Merel. Weer een mooi verhaal en vele leuke belevenissen. Je komt zo van alles tegen. Leuk om te lezen waar je mee bezig bent. We hopen dat je nog veel bijzondere dingen mag en kunt mee maken. Maar vooral: blijf gezond. Groetjes Willeke
  6. Karin van der Graaf:
    11 oktober 2020
    Merel, wat beleef je toch een avontuur. Zo leuk om te lezen wat je allemaal onderneemt. Je hebt groot gelijk dat je dit leven leeft, vol avontuur, mooie belevenissen en af en toe ook best zwaar, denk ik.
    Heel veel plezier en succes! Groetjes uit Kropswolde
  7. Jacqueline:
    Hallo Merel,
    Toch weer op reis en wat maak je veel mee, zulke ervaringen blijven je altijd bij, een hele goede tijd en leuk om je verhalen te lezen
  8. Janny Pama:
    12 oktober 2020
    Hoi Merel, wat heerlijk te lezen dat je de wereld nog steeds aan het verkennen bent, en wat een tegenstellingen heb je gezien! Het prachtige Hawaï en dan de oranje bosbrandenlucht in Sydney. Ik had een reportage op tv gezien over een vrijwilligers organisatie die boeren hielp de hekken op hun inmens grote landerijen te herstellen zodat het vee niet weg liep. Dit was de redding voor deze boeren omdat ze vanwege de afmetingen van hun land dat niet in hun ééntje konden doen. Fantastisch dat jij bij zo'n organisatie meehelpt 👍
    Stay safe en we lezen graag weer over je volgende avonturen!
  9. Coby Ubels:
    12 oktober 2020
    Hoi Merel, blij te horen dat het goed met je gaat . Wat een mooi verhaal. Hoop dat je nog veel leuke dingen gaat meemaken. Wens je nog veel plezier en blijf vooral gezond.
  10. Zwaantje Hanekamp:
    13 oktober 2020
    Hoi Merel,mooi dat het goed met je gaat en wat een ervaringen allemaal ,mooie foto,s ook vooral de lammetjes heel leuk .De bosbranden is niet zo leuk.Geniet van de leuke dingen ,en mooi dat je de boeren helpt.Groetjes Zwaantje.